středa 29. září 2010

Fraser Island

Tak předevčírem jsem se vrátila z mé první (a asi taky poslední) biologické expedice, která se konala na ostrově Fraser! A přestože to nebyla žádná flákárna, tak jsem si to hrozně užila a bylo to bezva! Ale popořadě:

Naše skupinka 50 biologů se nejdřív sešla ve čtvrtek ráno v kampusu, kde jsme naskákali do džípů se svými bágly a vyrazili asi 4 hoďky směrem na sever. Džípy s pohonem na všechny čtyři kola byly určitě potřeba, protože Fraser Island je největší písečný ostrov na světě, takže je všechno z písku, hlavní "dálnice" vede po pláži a cesta po písečných vnitrozemských cestách připomíná ralley! Brzy po příjezdu jsme se ubytovali ve stanech v kempu Dilii a vyrazili na první průzkum pláže. Bylo sice trochu zataženo (ale na to, že předpověd byla déšť na celý týden, tak bylo počasí fajn), ale to nevadilo, protože na Fraseru se v oceánu stejně koupat nesmí. Hlavním důvodem jsou žraloci a silný odliv, který vás stáhne dovnitř dřív než se nadějete. Večer nás pak čekalo rozdělění do výzkumných týmů, zábavný kvíz a další ptákoviny.



V pátek ráno už jsme ale nelenili a hned v 5.30 vyrazili s dalekohledy pozorovat ptatcvo! Po vydatné snídani (mimojiné teda musím odbočit - jídlo bylo opravdu luxusní, strava 5x denně, cookies, lasagne, tiramisu, palačinky, zmrzlina - prostě po 3 měsících mé domácí stravy, kdy sem se nemohla tradičně dojest u našich přes víkend doma, jsem se konečně mohla naládovat :)...takže po snídani už nás čekal první výzkum na písečné duně, kde jsme na 100 m úseku poznávali všechnu floru, měřili její hustotu, výšku stromu atd. a vše zadávali do PDA jako opravdoví výzkumníci! Podobný výzkum nás pak čekal i další dva dny - jednou v eukalyptovém a pak v deštném lese. Sbírali sme listy, měřili stromy, chytali brouky a všechno večer zadávali do počítače a přepisovali do svých pracovních knih (a to až třeba do půlnoci - takže fakt žádná flákárna!). Ale když si k tomu člověk otevřel lahvičku červeného, tak se to dalo přežít :) Ale napsat o tom výzkumu teď vědecký článek už taková sranda nebude..ale tož snad to nějak zmáknu :)



Jinak aby jsme pořád jen nepracovali, tak vždycky odpoledne jsme vyráželi na průzkum ostrova - jako tajná výprava jsme vždycky naskákali do džípů a vydali se k jezerům, k říčkám, do lesa atd. Taky jsme pochodovali a viděli plno divokých psů Dingo, velryby a mrtvého hada :) Poslední den dokonce zářilo sluníčko, tak jsem se všichni koupali a taky skákali v písku a moc si to užili!



Takže když jsem v pondělí nasedli do autobusu zpět do Brisbane, abysme uvolnili místo druhé biologické výzkumné skupince, tak se nám vůbec nechělo domů! Hlavně teda mě ne, protože teď musím konečně dělat všechny věci do školy a vymyslet nějaké téma na ten slavný vědecký článek, haha. Ale určitě Fraser všem doporučuju! Byla to nádhera!

Pa příště! M.

1 komentář:

  1. Čauky Mářo,
    tak jsem se konečně (aso po měsíci) kukla na blog a zjistila, že jsem toho zas tak moc neprospala. jsem myslela, že tady bude tak 10 příspěvků ke čtení a prdlajs. Se trošku víc snaž. :) Jinak teda ale zážitky parádní, hlavně teda tvůj vědecký výzkum na Fraserovi (mimochodem se tak jmenuje jeden seriál :D )mě dostal! Studentka VŠE běhá po ostrově a sbírá brouky a měří stromy. No hotovo. :D
    Tak já jdu ještě kuknout na fotky a pak si musim taky přečíst příspěvky od naší jihoameričanky, dneska posílala další mail. A abys taky věděla, jak se tady máme, tak hlásím, že dneska vyrážíme s Jituš na koncert Nightwork! :) Tentokrát je to v Inchebě na Výstavišti, budou křtít nové CD, takže velká událost. :)
    Tak se měj krásně, zatím pááá. :)
    Bláňa

    OdpovědětVymazat